เกี่ยวกับนิตยสารดุลพาห

ดุลพาห

ยึดมั่นในหน้าที่ ตามวิถีตุลาการ

สานต่อ • เสริมสร้าง • ส่งต่ออย่างยั่งยืน

สารบัญ

กฎหมายป้องกันการผูกขาด/แข่งขันทางการค้าใน ASEAN: สิงคโปร์ มาเลเซีย เวียดนาม และอินโดนีเซีย

อ่าน 1267 ครั้ง

ศาสตราจารย์ ดร.ศักดา ธนิตกุล

อาจารย์ประจำคณะนิติศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย

สาธิตา วิมลคุณารักษ์

อาจารย์ประจำคณะนิติศาสตร์ มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช

วันที่ได้รับบทความ -

วันที่แก้ไขบทความ -

วันที่ตอบรับ -

กฎหมายป้องกันการผูกขาดหรือกฎหมายแข่งขันทางการค้าในปัจจุบันเป็นกฎหมายที่มีความสำคัญที่สุดต่อระบบเศรษฐกิจแบบตลาดเป็นอย่างมาก เพราะช่วยก่อให้เกิดการแข่งขัน ที่เสรี และเป็นธรรมและดำรงไว้ซึ่งกลไกตลาด นอกจากนี้กฎหมายแข่งขันทางการค้ายังใช้เป็น เครื่องมือสำคัญที่ช่วยให้การรวมกลุ่มทางเศรษฐกิจในภูมิภาคอาเซียนบรรลุผลอย่างมี ประสิทธิผลได้ บทความนี้จึงมีวัตถุประสงค์ในการนำเสนอโครงสร้างและเนื้อหาของระบบ กฎหมายแข่งขันทางการค้าของประเทศสิงคโปร์และมาเลเซีย โดยกฎหมายแข่งขัน ทางการค้าของสิงคโปร์มีวัตถุประสงค์เพื่อส่งเสริมการแข่งขันและระบบตลาดที่มีประสิทธิภาพ โดยใช้บังคับกับ “ผู้ประกอบการ” ทั้งหมดที่มีการประกอบกิจการทางการค้าหรือมีกิจกรรม ทางเศรษฐกิจไม่ว่าจะอยู่ในรูปบุคคลธรรมดา นิติบุคคลหรือแม้แต่รัฐวิสาหกิจและบริษัท ที่เชื่อมโยงกับรัฐบาลก็ตาม ส่วนการกระทำละเมิดกฎหมายแข่งขันทางการค้าที่ได้กระทำภายนอกประเทศสิงคโปร์โดยผู้ประกอบการต่างชาติ หากผลของการกระทำดังกล่าวก่อให้เกิดผลกระทบอย่างมากต่อการแข่งขันในสิงคโปร์ การกระทำนั้นก็อยู่ภายใต้บังคับของกฎหมายแข่งขันทางการค้าของสิงคโปร์ด้วย โดยตัวบทบัญญัติของกฎหมายกล่าวถึงการบังคับใช้ กฎหมายนอกอาณาเขตไว้โดยชัดแจ้ง การกระทำที่ต้องห้ามตามกฎหมายแข่งขันทางการค้าของสิงคโปร์มีลักษณะที่สอดคล้องกับมาตรฐานของพฤติกรรมต้องห้ามตามกฎหมายแข่งขันทางการค้าที่เป็นสากล ยกเว้นพฤติกรรมการร่วมมือกันจำกัดการแข่งขันในแนวดิ่ง องค์กร บังคับใช้กฎหมาย คือ Competition Commission of Singapore (CCS) มีอำนาจหน้าที่และเครื่องมือที่เหมาะสมต่อการบังคับใช้กฎหมาย เช่น การมีมาตรการลดหย่อนผ่อนโทษ ซึ่งช่วยเสริมสร้างประสิทธิภาพการบังคับใช้กฎหมายแข่งขันทางการค้าในส่วนที่เกี่ยวข้อง กับการร่วมกันจำกัดการแข่งขัน (Cartel) ทั้งที่เกิดภายในสิงคโปร์และในต่างประเทศได้ เป็นอย่างดี ส่วนกฎหมายแข่งขันทางการค้าของประเทศมาเลเซียมีวัตถุประสงค์ของกฎหมาย เพื่อส่งเสริมการพัฒนาทางเศรษฐกิจโดยส่งเสริมและปกป้องระบบการแข่งขันรวมถึงปกป้อง ผลประโยชน์ของผู้บริโภคด้วย การกระทำที่ต้องห้ามตามกฎหมายแข่งขันทางการค้าของ มาเลเซียส่วนใหญ่มีลักษณะที่สอดคล้องกับมาตรฐานพฤติกรรมต้องห้ามตามกฎหมายแข่งขันทางการค้าที่เป็นสากลเช่นกัน ยกเว้นแต่กฎหมายไม่ได้มีบทบัญญัติควบคุมการควบรวมกิจการ อย่างไรก็ตามมีข้อควรระวังคือ ภายหลังจากการควบรวมกิจการแล้วต้องไม่ไปเกี่ยวข้องกับ พฤติกรรมที่ต้องห้ามตามกฎหมาย พฤติกรรมอื่น ๆ เช่น การใช้อำนาจเหนือตลาดโดยมิชอบ เป็นต้น โดยกฎหมายแข่งขันทางการค้าของมาเลเซียมีลักษณะที่เหมือนกับสิงคโปร์ คือมีบทบัญญัติเกี่ยวกับการบังคับใช้กฎหมายแข่งขันทางการค้านอกอาณาเขตไว้ชัดแจ้งในกฎหมายและมีการนำมาตรการลดหย่อนผ่อนโทษมาใช้เพื่อช่วยเพิ่มประสิทธิภาพในการ บังคับใช้กฎหมายเกี่ยวกับการร่วมกันจำกัดการแข่งขัน (Cartel) ส่วน Malaysia Competition Commission (MyCC) คือ องค์กรบังคับใช้กฎหมายแข่งขันทางการค้าหลักที่มีอำนาจหน้าที่ ให้เกิดการปฏิบัติตามและบังคับใช้กฎหมายแข่งขันทางการค้าของมาเลเซีย

The antitrust law or it is known in some jurisdictions, as competition law is the most important law to the market-oriented economic system nowadays. This is because the competition law helps creating and maintaining free trade and fair competition and sustaining market mechanism. Furthermore, the competition policy and competition law play a vital role in effectively facilitating the achievement of the goals of ASEAN economic integration. This paper aims to introduce structures and contents of competition laws in Thailand’s neighboring countries in the South, which are Singapore and Malaysia. The Competition Act is the main competition law in Singapore, which has its objective to promote the efficient functioning of the Singaporean market and maintain Singapore as one of the world’s most open and competitive economies by prohibiting anti-competitive business practices. The scope of the application of this act is to control anti-competitive behaviors of undertakings, which are any person whether an individual, a corporate, an unincorporated body of persons or any other entity that capable of carrying out commercial or economic activities relating to goods or services. Even state owned enterprises (SOEs) and government-linked companies are also included. This act also explicitly recognizes extraterritorial application. Most prohibitions of the Singapore competition act are in conformity with the international standards except anti-competitive vertical agreements. The Competition Commission of Singapore (CCS) is empowered to enforce this act. The enforcement performance of the CCS is impressive. The reasons behind this are partly because the CCS has sufficient powers and tools to enforce the competition law. The leniency program has been adopted in order to improve the capacity to detect cartels. After the adoption of the leniency program, the CCS can detect and penalize domestic and international cartel members. The anti-competitive conducts in Malaysia are governed by the Competition Act 2010 with its purpose to promote and protect the free and fair competition process and also the interests of consumers. Similar to the Singapore competition law, most conducts prohibited by the Malaysian competition act conform to the international standards. However, there is no merger control under the Malaysian competition regime. In spite of no merger control in Malaysia, undertakings are being advised not to engage in other kind of anti-competitive behaviors prohibited under this competition act, for example, the abuse of dominant position. The Malaysia competition law shares some similar characteristics with the Singapore competition law in the way that they both have the power to exercise their competition laws extraterritorially. Leniency programs have been adopted into both Singapore and Malaysia competition regimes in order to increase the capacity of competition authorities to detect cartels, which evidence and information relating to cartels are carefully kept in secret among cartel members. Malaysia Competition Commission (MyCC) is responsible for the enforcement of the competition act.

นิตยสารสำนักงานศาลยุติธรรม ดุลพาห

พัฒนาโดย สำนักเทคโนโลยีสารสนเทศ

เวอร์ชัน 1.5.3

ติดต่อสอบถาม

สำนักกฎหมายและวิชาการศาลยุติธรรม

ส่วนเอกสารวิชาการ

โทร. 0 2513 0656